Voor Tuinen Tika kleurt de toekomst malsgroen
Artikel geplaatst op: 27/10/2020, met categorie: In de kijker
Ooit werd Schellebelle verkozen tot mooiste dorpsnaam van Vlaanderen. Sinds Tuinen Tika er rondtrekt van tuin tot tuin, is dit ongetwijfeld het mooiste dorp ’tout court’. Meer nog, deze tuinaannemer is bekend tot ver buiten de eigen dorpsgrenzen.
Tika, da’s de liefdevolle samensmelting van Timothy en Katinka. Een jong ondernemerskoppel boordevol ambitie: Timothy vóór en Katinka achter de tuinschermen. Samen verrichten ze schitterend werk! 👌
Op 5 jaar tijd groeide Tuinen Tika uit van een eenmanszaak in bijberoep tot een succesvol bedrijf met personeel, en heel binnenkort een BV. Boekhoudkantoor Karin Beeckman maakte die groei van dichtbij mee.
Wij zijn dan ook superfier op deze gepassioneerde toppers en zetten hen graag in de kijker met dit interview. Wil je weten hoe een ondernemer met goesting klinkt? Praat dan eens met Katinka! 😉
Een diepe sprong, maar wel de juiste
Ondernemen is durven springen, ook voor Tuinen Tika. “We zijn nu vijf jaar bezig. Eerst in bijberoep en drie jaar geleden gingen we naar hoofdberoep”, vertelt Katinka. “Dat was een grote sprong in het diepe, ja. Maar wel de juiste, die al duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen.”
“We runnen Tuinen Tika al van bij het prille begin samen. Ik doe het papierwerk en de planning, spreek af met de klanten, maak de offertes en volg ze op. Daardoor kan Timothy 100 % focussen op zijn passie: van ‘een tuin’ jouw droomtuin maken. De zaken gaan zeer goed. We hebben ondertussen al twee mensen in dienst.”
Tuinen Tika werkt SAMEN aan het totaalplaatje
Wat Tuinen Tika zo bijzonder maakt? “We hebben twee grote troeven”, gaat Katinka enthousiast verder.
“Ten eerste maken we bij jou thuis het perfecte totaalplaatje waar. Naast tuinaanleg en onderhoud leggen we ook jouw terras en oprit aan. En we zorgen voor een bijpassende afsluiting. Wij pakken jouw tuin dus in zijn totaliteit aan. Da’s de full service die we onze klanten bieden.”
“Bovendien werken we met elke klant zeer gericht SAMEN en da’s onze tweede troef. We werken 1-op-1, brainstormen actief mee over het tuinconcept en geven technisch advies. Ik ga zelfs mee met de klant naar Verneert, onze vaste tegelleverancier, om de perfecte tegel te kiezen. In ’t echt zien die er altijd anders uit dan in een cataloog, niet?”
“Ook dat is allemaal inbegrepen in onze persoonlijke service. En nee, dat zie je niet zo vaak bij de concullega’s.”
Een onmiddellijke klik en een snelle overname
Zo, die pitch staat perfect op punt! En wat met de boekhouding?
“Toen we nog in bijberoep waren, waren we eigenlijk niet zo tevreden van onze boekhouder. Timothy werkte toen in dienstverband bij een aannemingsbedrijf. Via een collega daar hoorden we veel goeds over Karin Beeckman en haar team. En zo leerden we haar boekhoudkantoor dus kennen.”
“De klik was er onmiddellijk! Karin is een hele vlotte, ik voelde mij direct op mijn gemak. Ik ben een open persoon, net als zij. Bij haar kan je ongeremd je zegje doen en zij geeft je een kant-en-klaar antwoord terug. Zo weet je onmiddellijk waar je voor staat en wat je moet doen.”
“Een gebrekkige communicatie was mijn allergrootste frustratie bij de vorige boekhouder. We waren opgelucht dat Karin ons dossier zo snel kon overnemen.”
Een schat van een boekhouder…
“Onze dossierbeheerder is Simer, een schat van een mens en een hele goede boekhouder. Als ik haar een mailtje stuur, krijg ik binnen het uur een antwoord terug. Echt een plezier om mee samen te werken! En niets is te veel gevraagd. Karin en haar team pluizen alles uit voor jou en houden je op de hoogte. O ja, en even belangrijk: ze leggen alles uit in mensentaal.”
“We zijn nu net bezig met de overstap naar een BV en dat vergt best wat reorganisatie. Maar alles verloopt vlekkeloos. Ik maakte goede afspraken met Simer en nu is het helder voor mij welke papieren ik wanneer bezorg aan haar.”
“Onze dossierbeheerder is Simer, een schat van een mens en een hele goede boekhouder. Als ik haar een mailtje stuur, krijg ik binnen het uur een antwoord terug. Niets is te veel gevraagd.”
… ook in minder goede tijden
“Ook in minder goede tijden krijg je hun volle ondersteuning. Tijdens de lockdown in maart, bijvoorbeeld, moesten ook wij alle werken stilleggen. Simer liet ons direct weten welke premies we konden krijgen. Daar was in eerste instantie een beetje verwarring rond, maar uiteindelijk wisten we wel waar we aan toe waren.”
“Elk jaar krijg je in september een tussentijdse staat. Die bespreekt Karin persoonlijk met jou op haar boekhoudkantoor. Dan worden de cijfers bekeken van de voorbije maanden, uiteraard. Maar we kijken ook samen vooruit. Welke opportuniteiten liggen open in de toekomst? Zo liet Karin vorig jaar al vallen om door te groeien naar een BV. En kijk, dit jaar is het al zover.”
Op naar een malsgroene toekomst!
De toekomst ziet er inderdaad malsgroen uit voor Tuinen Tika. “Jazeker, het is echt wel onze bedoeling om verder te blijven groeien. Op dit moment werk ik nog niet fulltime voor de zaak en dat wil ik graag zo snel mogelijk. Dus hebben we binnenkort extra personeel nodig, een extra camionette, enzovoort. Alles op zijn tijd, maar die komt er wel. Absoluut!”
We ronden dit interview al even enthousiast af als we begonnen waren. Katinka en Timothy hebben nog een ultieme businesstip voor collega-ondernemers: “Droom je van een eigen bedrijf? Gewoon doen! Spreek er gerust met anderen over, maar laat je vooral niet ontmoedigen. Blijf in jezelf geloven. En ja, je zal vallen… sta dan gewoon weer op. Wij zijn ook gesprongen en doen dat nog steeds. O ja, en omring je met de juiste mensen. Dat doet natuurlijk ook veel.”
Geweldige tips en bedankt, Katinka. Veel succes met jullie plannen. Komt helemaal goed! 💪
Kennismaken met ons boekhoudkantoor in Wetteren?
Interview & tekst: Copywriter Myriam Beeckman
Foto’s: Facebook Tuinen Tika