Hoe E-Clean uitgroeide tot ‘schoonste’ zaak van de streek
Artikel geplaatst op: 27/08/2019, met categorie: In de kijker
Woon je in Herdersem en omstreken? Dan is de kans groot dat je E-Clean kent. Dit populaire poetsbureau is al meer dan 12 jaar een gevestigde waarde in de regio vlak boven Aalst.
E-Clean telt ondertussen 65 ervaren mensen die je helpen met poetsen, koken, strijken en boodschappen doen. Ook in de winkel zelf kan je terecht met je strijk (hoopjes én bergen) of voor retouches aan je kleding. Het bureau werkt integraal met dienstencheques.
Wie dit alles in piekfijne banen leidt, is Erika Callebaut. Zij is de fiere zaakvoerster van E-Clean en sinds enkele jaren klant bij ons boekhoudkantoor.
Hoe zij haar business liet boomen zonder vlekken of rimpels, kom je te weten in dit interview.
E-Clean: slim gezien!
“Waarom ik ondernemer ben geworden? Het moest er ooit eens van komen”, glimlacht Erika. “Ondernemerschap zit bij ons in de familie. Ik ben tussen de ondernemers opgegroeid en ook mijn partner is zelfstandig.”
Erika is met E-Clean gestart in 2006 na een grondige research van de markt. “Ik wou al lang op mezelf beginnen en ging eerst bewust op zoek naar een geschikte branche. In die periode sprak ik met iemand die een poetsbureau leidde. De dienstencheques van Sodexo waren nog maar pas in voege en poetsbureaus waren nog niet zo courant. Het leek me een veelbelovende business.”
De klant altijd voorop
En of Erika gelijk kreeg! E-Clean startte met 7 poetshulpen en groeide in het eerste jaar uit tot een enthousiast team van 25 mensen. “Ik deed mijn marketing vanop de fiets: flyers uitdelen en mensen persoonlijk informeren over onze werking. In die tijd waren de dienstencheques nog niet zo bekend als nu, dus die extra uitleg was welkom. We trokken steeds meer klanten aan in de regio.”
“Nu zijn onze diensten nog meer uitgebreid en hebben we 65 huishoudhulpen die stuk voor stuk prima werk leveren. Dit aantal behouden we al enkele jaren. Ik weet perfect wat ik heb aan mijn personeel, ik screen goed voor en tijdens de sollicitatie.”
Erika is terecht fier op haar mensen die elke dag de baan opgaan en de klanten met de glimlach bedienen. “Als klanten zeggen dat ze weer eens supercontent zijn, dan doet dat echt deugd. En komt er eens minder goede feedback, dan maken we daar meteen werk van. De klant komt bij ons op de eerste plaats, altijd.”
Gezocht: een vlotte boekhouder
In 2017 was Erika op zoek naar een nieuwe boekhouder. Ze had al eens van Boekhoudkantoor Karin Beeckman gehoord via andere ondernemers. “Het is voornamelijk mond-tot-mondreclame die me tot bij hen heeft gebracht. En ik had Karin vroeger al eens ontmoet op De Pikkeling (Internationaal Oogstfeest in de Faluintjesstreek & vaste stek van Karin -nvdr).”
“Ik mag Jens op elk moment bellen of mailen, ik krijg steeds snel en duidelijk antwoord. Dat waardeer ik aan een boekhouder, want zo kan je zelf ook meteen verder.”
“Karin nodigde me uit voor een babbel op haar kantoor. Ik stelde mijn bedrijf voor, vertelde al mijn noden en wensen. Eind 2017 heb ik de overstap gemaakt en ik ben daar nog steeds zeer blij om.”
“Jens is mijn vaste dossierbeheerder en die samenwerking verloopt gewoon supervlot. Op mailtjes krijg ik steeds snel antwoord. Ik mag hem op elk moment bellen en krijg een duidelijke uitleg. Dat waardeer ik dus aan een boekhouder. Want zo kan je zelf ook meteen verder met je zaken.”
Mee met het Admisol-verhaal
“Wat ik ook een troef vind bij dit boekhoudkantoor, is de zin voor vernieuwing. Karin en haar team zijn dit jaar gestart met Admisol, een digitaal boekhoudplatform waarin klant en boekhouder gemakkelijk kunnen samenwerken.”
“Ook ik ben meegestapt in het Admisol-verhaal en vind het geweldig om mee te werken. Ik vind er alle documenten snel terug, het is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Dankzij Admisol hoef ik nu ook niet meer zo vaak langs te gaan bij Jens op kantoor, omdat ik heel veel digitaal kan indienen. Daarmee is dat kleine minpuntje -de afstand- ook in de kiem gesmoord.”
Glashelder advies
Heeft Erika nog een gouden tip voor collega-ondernemers?
Ze denkt even na en zegt dan stellig: “Weet je, een eigen zaak runnen is niet altijd rozengeur en maneschijn. Soms zal het helemaal niet evident zijn. Maar laat dan nooit je kop hangen. Blijf in de eerste plaats je klanten content stellen en laat de goede momenten de bovenhand halen.”
Als dat geen glashelder advies is! Erika, bedankt voor dit interview en nog vele ‘schone’ momenten gewenst met E-Clean.
E-Clean is momenteel op zoek naar nieuw personeel. Woon je in de buurt van Herdersem en wil je deel uitmaken van dit topteam? Neem dan snel contact op met Erika via haar website . Niet twijfelen, gewoon doen!
Interview & tekst door Copywriter Myriam Beeckman