• ZIT JE MET EEN VRAAG?

  • Neem supersnel contact op!

  • Klik hier

  • Het is weer tijd voor je inventaris!

    Artikel geplaatst op: 25/01/2022, met categorie: Administratie , Eenmanszaken , Vennootschappen


    Bron: Taxwin

    Het begin van het jaar is traditioneel de tijd waarin de meeste ondernemingen hun inventaris opmaken.

    Is dat enkel een gebruik, of is dat een verplichting?

    Tijd voor de inventaris

    Verplichting?

    Ja, ondernemingen zijn verplicht om ten minste één keer per jaar een inventaris op te maken.

    Dat moet niet per se rond nieuwjaar gebeuren. Dat is normaal gezien wel het meest praktisch, omdat dan een nieuw inkomstenjaar begint. Maar als u er nu geen tijd voor heeft, mag u het ook op een ander moment doen.

    Enkel als u voorraden heeft?

    Neen, in de inventaris moeten alle bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen en eigen middelen van uw zaak opgenomen worden.

    Een jaarlijkse inventaris is dus ook verplicht als u bv. consultant bent en geen voorraad handelsgoederen of materiaal heeft.

    Wat als u het niet doet?

    Dan loopt u een fiscaal risico. De belastingcontroleur kan de afwezigheid van een inventaris aangrijpen om de bewijskracht van uw boekhouding in vraag te stellen.

    Hij kan dan proberen om u te belasten op de inkomsten die hij zelf berekent in plaats van op de inkomsten die u aangegeven heeft.

    Wie stelt de inventaris op?

    Dat doet normaal gezien uw boekhouder op basis van de gegevens die u hem bezorgt.

    De meeste van die gegevens, bv. investeringsfacturen, bankuittreksels, aflossingstabellen van leningen, … heeft hij normaal gezien al van u gekregen in de loop van het afgelopen jaar of eerder.

    Normaal gezien moet u dus enkel nog de voorraad opnemen, dat wil zeggen de goederen tellen, de toestand ervan vaststellen en de waarde bepalen.

    Tip!

    Dateer en onderteken die voorraadopname.

    Let op!

    Gooi goederen die u niet meer kunt verkopen, of toch niet meer tegen de normale prijs, nog niet weg. Noteer om welke goederen het gaat, wat er aan scheelt, maak foto’s en bespreek met uw boekhouder wat u er het best mee doet.

    Samengevat

    ✒️ De opmaak van ten minste één inventaris per jaar is verplicht, maar dat moet niet per se rond nieuwjaar.

    ✒️ Bij gebrek aan inventaris riskeert u dat de belastingcontroleur de bewijskracht van uw boekhouding betwist.

    ✒️ Bespreek met uw boekhouder welke gegevens hij van u nodig heeft. Meestal is dat enkel de actuele toestand van uw voorraden.

    Nog vragen hierbij?
    Ons boekhoudteam staat voor je klaar!