3 bruikbare tips om zichtbaar te blijven vanuit #uwkot
Artikel geplaatst op: 26/03/2020, met categorie: Covid-19
We kunnen het niet genoeg benadrukken, beste ondernemers: blijf positief en blijf vooral ondernemen. Hoe lastig deze coronatijden ook zijn. Hoe onzeker de toekomst er ook uitziet. Iedereen rondom jou beseft de ernst van de situatie en we zitten allemaal in datzelfde schuitje.
Panikeren heeft hoegenaamd geen zin. Bij de pakken blijven zitten al zeker niet. Wat dan wel? Roeien met de riemen die er zijn! Zorg ervoor dat je zichtbaar blijft vanuit #uwkot.
Ja maar, hoe dan? Wij hebben drie bruikbare tips voor jou waar je direct mee aan de slag kan.
Tip 1. Laat positief van je horen, online én offline
Sinds de fameuze ‘lockdown light’ zie je zowel online als offline heel wat ondernemers in de actiemodus schieten. Al dan niet verenigd in communities en comités, stellen ze massaal hun kennis en know-how ten dienste van hun collega-ondernemers.
Ben je al lid van zo’n groep? Maakt niet uit of je ‘trekker’ of ‘volger’ bent, het is alvast een eerste positieve zet om elkaar vooruit te helpen. Samen sterk!
Ook het ‘winkelhieren’ is nu relevanter dan ooit. Wij roepen op om zoveel mogelijk lokaal te kopen. Haal wat lekkers bij de traiteur of taverne om de hoek, ga winkelen in de superette naast de kerk, bestel bewust op Belgische webshops. Steun de lokale economie en hou die gunfactor hoog!
Deel vervolgens al jouw waardevolle acties online. Vertel hoe jij je steentje bijdraagt. Tag je favoriete ‘winkelhiers’ op sociale media en roep je volgers op om hetzelfde te doen.
Zo zorg je dus voor elkaar… én voor jezelf. Aja, want zo blijf jij natuurlijk óók zichtbaar op een manier die blijft hangen. Reken maar dat al dat goeds als een boemerang terugkeert naar je eigen business.
En akkoord, op dit moment mógen de mensen je deur nog niet platlopen. Maar dat zullen ze gegarandeerd wel doen in het post-coronatijdperk. Daar zorg je nu al voor door op een positieve manier van jezelf te laten horen.
Tip 2. Verleg je focus naar wat wél kan
We zijn nog steeds aan het bekomen van de eerste schok- en schrikgolf. Tot nu toe hebben we ons vooral gefocust op wat we verliezen: omzet, klanten, projecten, werkuren, een zonnige toekomst…
Maar heb je ook al gedacht aan wat wél nog mogelijk is? Welke diensten en producten je wél nog kan aanbieden? Zij het dan op een iets andere manier, ja… maar evengoed!
Een interessante bron van inspiratie biedt de website van Unizo. Hier vind je naast recent coronanieuws ook superduidelijke info en een rubriek met ‘meest gestelde vragen’, zoals:
• Kunnen klanten hun bestellingen in de winkel komen afhalen?
• Mag ik een webshop openen wanneer ik verplicht moet sluiten?
• Mag ik werken achter gesloten deuren?
Dit zijn maar enkele van de vele Q&A’s. Lees gerust eens rond en laat je inspireren. Je vindt er ideeën waar je misschien nog niet aan had gedacht. Is het voor jou bijvoorbeeld een optie om je producten aan huis te leveren bij je klanten? Of te laten bezorgen per koerier? Dat mag perfect, zolang je zelf niet binnengaat.
Tracht je business creatief om te buigen, zodat je toch nog in the picture blijft. Tracht je klanten nog zo goed mogelijk te bedienen, zodat je toch wat omzet genereert. Heb je alle opties overlopen en sta je helemaal met je rug tegen de muur? Laat dan ten minste van je horen in positieve zin (zie tip 1).
Tip 3. Vraag testimonials en pak ermee uit!
En heb je ook al eens op een positieve manier achteromgekeken? Welke mooie projecten, klanten en acties in het pre-coronatijdperk liggen? Daar kan je nu nog steeds wat mee doen! Want nu is hét geschikte moment om testimonials te vragen bij al die klanten.
Daarom: ga er even bij zitten en overloop je klantenlijst. Stuur vervolgens een vriendelijke mail naar al je klanten met wie je schitterende zaken hebt gedaan. Of naar al die enthousiaste fans die normaal gezien geregeld je zaak binnenwandelen.
Pols eerst en vooral oprecht hoe het met hen gaat. Vraag hen daarna een minuutje van hun tijd om een korte testimonial te schrijven. Verwijs hen door naar je Facebookpagina of je Google reviews. Beloof hen jouw eeuwige dankbaarheid (en misschien een klein cadeautje?). Sluit af met welgemeende groeten. Wedden dat ze jouw mailtje appreciëren?
Krijg je respons? Zet de testimonials dan ook op je website in de kijker. En deel al die mooie reacties zeker op je sociale media. Zo heb je weer eens op een positieve manier van je laten horen vanuit #uwkot!
En wat vind je van ons? 🙂
Laten we zelf maar meteen de daad bij het woord voegen, beste lezer.
Ben jij een klant van ons en hebben wij samen al heel wat geweldigs verwezenlijkt? Vertel gerust hoe jij dit ervaren hebt in een testimonial:
- Schrijf een review op onze Facebookpagina
- Laat iets achter in Google Reviews
Of vertel het ons gewoon in een reactie hieronder. Onze eeuwige dank heb je al lang! En dat cadeautje? Wel, Karin belooft iedereen die een mooie testimonial achterlaat persoonlijk op te bellen met een surprise! Of wat dacht je nou? 😉
Stay safe & be creative!